19 powszechnych dolegliwości w ciąży

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Czuje się wyjątkowo, otoczenie także traktuje ją inaczej (co czasem cieszy, a czasem irytuje). Mówi się, że kobiety w ciąży promienieją. Niestety ten “blask” podszyty jest często wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami w ciąży. Jakie to dolegliwości? Oto lista 19 najczęściej pojawiających się dolegliwości w ciąży.

Poranne mdłości

Poranne tylko z nazwy. Mdłości mogą towarzyszyć ciężarnej cały dzień lub nigdy się nie pojawić. Statystyki mówią, że ponad połowa ciężarnych ich doświadcza. Mogą wystąpić spontanicznie lub jako reakcja na drażniący zapach, często zakończona wymiotami. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo co jest ich przyczyną. Przyjmuje się, że tzw. poranne mdłości, czyli silna potrzeba zwymiotowania jest efektem wysokiego stężenia hormonu ciążowego gonadotropiny kosmówkowej (hCG). Jak sobie z nimi radzić? Większe ryzyko pojawienia się mdłości w ciąży występuje u osób z zaburzeniami odżywiania przed ciążą, kobiet, które są w ciągłym stresie, pierworódek i pań, które są w ciąży wielopłodowej. Ciężarnym doświadczającym mdłości w ciąży, zaleca się oszczędny i bezstresowy tryb życia. Niektórzy doradzają spożywanie migdałów oraz picie kilku łyków rozgazowanej Coli. Niech pocieszeniem będzie fakt, że dolegliwość ta znika zazwyczaj wraz z końcem I trymestru ciąży.

Nadwrażliwość na zapachy

Kolejna przypadłość typowa dla ciężarnych silnie powiązana z mdłościami w ciąży. Z dnia na dzień zmysł węchu u kobiety ciężarnej wyostrza się. Zapachy, które były do tej pory neutrale, mogą stać się przykre. Te, które do tej pory były nieprzyjemne, mogą być w czasie ciąży nie do wytrzymania. Wyostrzony zapach jest efektem nowych połączeń neuronowych, powstałych na skutek działania hormonów ciążowych. Zakłada się, że wyostrzony zmysł powonienia ma chronić matkę i dziecko przed potencjalnie szkodliwymi czynnikami. Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim unikać kontaktu z preparatami, które mają silny zapach oraz tych, które są dla ciężarnej nieprzyjemne. Podobnie, jak mdłości w ciąży, nadwrażliwość na zapachy powinna zniknąć wraz z końcem pierwszego trymestru.

Zmęczenie i senność

Typowa przypadłość ciężarnych w pierwszym trymestrze ciąży. Odpowiedzialne za to zjawisko są hormony ciążowe, ale także obciążenie organizmu, związane z rozwijającym się dzieckiem. Zmęczenie potrafi być bardzo intensywne i może być trudno mu się oprzeć. Zwłaszcza w pierwszym trymestrze, kiedy przyszła mam zasnąć może praktycznie w każdych warunkach. Dolegliwości tej sprzyja także stres, duża liczba obowiązków, może być też wynikiem anemii. Jak sobie radzić z ciążowym zmęczeniem? Przede wszystkim ciężarna powinna starać się wysypiać minimum 8 godzin dziennie i zrezygnować z bardzo obciążających zajęć. Powinna też zwrócić uwagę na swoją dietę. Duża ilość cukru i jedzenie niskiej jakości nie sprzyja dobrej kondycji.

Nadwrażliwość piersi

W czasie ciąży piersi nabrzmiewają i stają się wrażliwe na dotyk. Piersi ciężarnej często rosną o 1-2 rozmiary. Dzieje się tak na skutek działania progesterony, hormonu odpowiedzialnego za utrzymanie ciąży. Progesteron zatrzymuje wodę w organizmie, co w efekcie powoduje pojawianie się obrzęków. Hormony ciążowe dodatkowo powodują rozszerzanie się naczyń krwionośnych i zmianę w strukturze samych piersi. Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim należy zaopatrzyć się w wygodny biustonosz. Powinien być dopasowany do aktualnego rozmiaru biustu, miły w dotyku. Można też wypróbować zimne okłady na piersi. Należy jednak pamiętać, by nie kłaść bezpośrednio na skórę lodu.

Częstsze oddawanie moczu

W ciąży rośnie częstotliwość korzystania z toalety. Dzieje się tak zazwyczaj na przełomie pierwszego i drugiego trymestru i wraca w trzecim trymestrze ciąży. Częstsze oddawanie moczu jest wynikiem zwiększonej pracy nerek w czasie ciąży. Z kolei im ciąża większa, rosnąca macica zwiększa ucisk na pęcherz. Do tego im bliżej rozwiązania, tym dziecko jest niżej, co również powoduje ucisk. Jak sobie z tym radzić? Niestety tę dolegliwość w ciąży trzeba po prostu przeczekać. Pod żadnym pozorem nie wolno ciężarnej ograniczać liczby przyjmowanych płynów. Prawidłowe nawodnienie w ciąży jest bardzo ważne. Przyszłym mamom można jedynie doradzić rezygnację z picia napojów moczopędnych takich, jak kawa czy herbata. Ważne by regularnie badać w ciąży mocz. Częste oddawanie moczu może wynikać także z infekcji dróg moczowych.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Poza częstszymi wizytami w toalecie, ciężarna może także doświadczyć tzw. popuszczania moczu. Zwłaszcza w trakcie kichania, czy intensywnego śmiechu. Jest to spowodowane z jednej strony naciskiem rosnącej macicy na pęcherz moczowy, co powoduje potrzebę opróżnienia pęcherza. Z drugiej strony rozluźnione przez hormony i rozciągnięte przez dziecko mięśnie dna miednicy nie pozwalają tego moczu zatrzymać. W konsekwencji może się zdarzyć mniejszy lub większy niekontrolowany wypływ moczu. Jak sobie z tym radzić? W większości przypadków dolegliwość ta ustępuje w ciągu pół roku od porodu. Żeby jednak minimalizować jej działanie i pomóc organizmowi dojść do wcześniejszej sprawności, zaleca się ćwiczenie tzw. mięśni Kegla. Chodzi o napinanie i rozluźniane mięśni pochwy, odbytu i cewki moczowej. Ćwiczenia można wykonać w dowolnym momencie dnia (poza pobytem w toalecie). Zaleca się napinać mięśnie na kilka sekund zaczynając od 10 powtórzeń, które stopniowo należy zwiększać.

Zgaga

Zgaga w ciąży powodowana jest działaniem progesteronu, który działa zwiotczająco na mięśnie przewodu pokarmowego. Do tego rozciągnięta macica zaczyna uciskać na żołądek, powodując, że niestrawiony pokarm cofa się wraz z kwasami do przełyku. Jak sobie z nią radzić? Przede wszystkim dieta. Należy wyeliminować pokarmy tłuste, ciężkostrawne, mocno przyprawione. Lepiej zrezygnować z bardzo przetworzonego jedzenia (fast food) oraz napojów zawierających kofeinę, soki z kartonów i napoje gazowane. Zamiast 3 dużych posiłków, lepiej zjeść 5-6 małych. Po posiłkach ciężarna powinna dłuższą chwilę posiedzieć, by pokarm kierował się w odpowiednim kierunku. Przyszłym mamom poleca się także na zgagę: jedzenie migdałów, parę łyków rozgazowanej CocaColi, napar z imbiru.

Zaparcia i hemoroidy

Zaparcia spowodowane są wytwarzaniem przez organizm ciężarnej progesteronu. Do tego rosnąca macica coraz mocniej uciska jelita. Wypróżnianie się staje się bolesne i ciężkie. W konsekwencji pojawiają się hemoroidy. Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim zmianą diety. Ciężarna powinna pamiętać o błonniku w posiłkach. Doskonałym źródłem błonnika są otręby zbożowe. Dużo błonnika znajdzie się także w kaszy gryczanej, makaronie razowym, brązowym i dzikim ryżu. Błonnik znajdziemy także w owocach i warzywach m.in. karczochach, zielonej sałacie, burakach, pomidorach, śliwkach, figach, daktylach, porzeczkach. Ciężarna może także sięgnąć po sprawdzony “śliwkowy patent”. Wystarczy jeść kilka śliwek dziennie (świeżych lub suszonych) np. z dodatkiem jogurtu. Poza zalecanymi produktami, są też takie, które sprzyjają zatwardzeniom. Będą to: cukier biały i brązowy, mąka pszenna, czekolady, kakao, napoje gazowane, soki z kartonu, kawa i herbata, banany, gotowe dania np. w proszku. Kolejnym naturalnym sposobem na zaparcia są produkty mleczne np. kefir, jogurt, maślanka. Jeśli pojawiły się już hemoroidy, można wypróbować domowe sposoby: napar z rumianku lub kory dębu. Naparem można podmywać okolice odbytu lub robić tzw. nasiadówki, czyli siedzieć w misce przez około 10 minut.

Duża ilość śluzu z pochwy

Ciężarna może u siebie zauważyć zwiększoną ilość śluzu z pochwy. Taki śluz, jeśli jest biały lub przeźroczysty, o neutralnym zapachu i rzadkiej konsystencji, jest prawidłowym objawem fizjologiczny. Zwiększona ilość wydzielanego śluzu z pochwy związany jest z działaniem hormonów ciążowych i lepszym ukrwieniem dróg rodnych. Jeśli śluz staje się zielonkawy, brązowy, zabarwiony krwią lub robą, albo ma postać grudkowatego serka, należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Jak sobie radzić? Niestety tutaj nie ma rozwiązania. Ciężarnym można polecić tylko noszenie wkładek, żeby uniknąć pobrudzenia bielizny.

Infekcje pochwy

Z uwagi na zwiększoną tolerancję immunologiczną organizmu ciężarnej, może częściej doświadczać infekcji pochwy, niż przed zajściem w ciążę. Najczęstszą infekcją jest grzybica pochwy. Objawia się świądem i upławami przypominającymi grudkowaty ser. Może jej towarzyszyć ból podczas stosunku i oddawania moczu. Jeśli ciężarna zauważy u siebie takie objawy, powinna udać się do swojego lekarza po odpowiednie leki. Jak zapobiegać infekcjom pochwy? Bawełniana bielizna i nieopinające krocze ubrania zapewniają lepszą cyrkulację powietrze. Na noc najlepiej zakładać koszulę nocną bez bielizny. Jeśli jest to możliwe, nie nosić cały czas wkładek higienicznych. Myć się zawsze od przodu do tyłu (kierunek od pochwy do odbytu). Unikać preparatów zmieniających PH pochwy. Optymalne PH dla preparatów do użytku codziennego, powinno wynosić 5,2. W przypadku infekcji intymnych najlepiej by preparat miał PH 3,5.

Krwawienie z nosa, krwawienie dziąseł

W czasie ciąży, pod wpływem działania hormonów, dziąsła rozpulchniają się i stają wrażliwe na dotyk i temperaturę. Podobnie dzieje się w nosie. Hormony powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych nosa i ich uwrażliwienie. Stąd częstą dolegliwością w ciąży są krwawiące dziąsła (zwłaszcza podczas szczotkowania zębów) oraz krwawienie z nosa. Jak sobie radzić? W przypadku krwawiących dziąseł należy sięgnąć po miękką szczoteczkę do zębów. W przypadku krwawienia z nosa należy położyć się płasko i zrobić zimny okład. Jeśli krwotoki często nawracają, ciężarna powinna wzbogacić swoją dietę o produkty bogate w witaminę C np. porzeczki, cytrusy, cebula, szpinak.

Obrzęki

Pojawienie się obrzęków w ciąży, to efekt działania hormonów. Obrzęki pojawiają się najczęściej w okolicach kostek i nóg, rąk i twarzy. Są zupełnie normalnym zjawiskiem, dotyczą zdecydowanej większości ciężarnych i znikają zaraz po porodzie lub krótko po. Jeśli jednak obrzękom towarzyszy białkomocz oraz podwyższone ciśnienie, może być to objawem zatrucia ciążowego i wymaga pilnej konsultacji z lekarzem. Jak sobie radzić z obrzękami? Obrzęki mogą być efektem zbyt długim przebywaniem w pozycji siedzącej lub stojącej, zbyt dużym wysiłkiem fizycznym. Dlatego ciężarnym zaleca się oszczędny tryb życia. Obrzęki mogą się też pojawiać przy zbyt szybkim przyroście wagi, stąd ciężarne powinny pamiętać o odpowiedniej diecie.

Pajączki

Na powstawanie tzw. pajączków na nogach w ciąży większe szanse mają te panie, które długo przebywają w pozycji siedzącej lub stojącej, te z nadwagą oraz z tendencją do ich powstawania. Skłonność do powstawania pajączków jest dziedziczna. Ich wystąpieniu sprzyja także palenie papierosów, picie alkoholu, opalanie się, jedzenie zbyt ostrych potraw i picie mocnej kawy. Jak zapobiegać powstawaniu pajączków? Przede wszystkim ciężarna powinna dbać o prawidłową ochronę skóry przed warunkami atmosferycznymi: słońcem, wiatrem i mrozem. Zimą sprawdzą się tłuste kremy. Skórę należy pielęgnować odpowiednimi kosmetykami. Na rynku znajduje się cała paleta kosmetyków do skóry naczynkowej. Zaleca się także zamianę gorących kąpieli na ciepły lub letni prysznic.

Skurcze mięśni

Przyczyn pojawienia się skurczy w ciąży można szukać  w ucisku macicy na nerwy ścian miednicy, zbyt niskim poziomie wapnia lub nadmiarze fosforu w organizmie, utrudnionym odpływie krwi z nóg. Najczęściej ciężarne doświadczają tej dolegliwości  w łydkach.  Skurcze potrafią być tak silne, że utrudniają spokojny sen. Jeśli staną się tak intensywne, że uniemożliwią normalne funkcjonowanie, należy skontaktować się z lekarzem. Jak sobie radzić ze skurczem? Pomóc może odciążenie nóg w ciągu dnia (więcej czasu spędzać z nogami do góry), wzbogacenie diety o produkty bogate w magnez, wapń i witaminy z grupy B. Pomóc mogą także rajstopy ściągające dla ciężarnych. Jeśli skurcz się pojawi, należy wyprostować nogę w stawie kolanowym, unieść ją nieco wyżej i zgiąć nogę w stawie skokowym (stopa do nogi).

Przebarwienia i ostuda

W drugim i trzecim trymestrze ciężarna może zauważyć zmiany w pigmentacji skóry oraz ciemne plamy pojawiające się na twarzy. Zmiany te są spowodowane działaniem hormonów ciążowych i ustępują po porodzie. Ciężarna może zaobserwować przede wszystkim ciemnienie brodawek sutkowych, pojawienie się na brzuchu tzw. linea negra (czarnej linii), charakterystycznej dla pań przy nadziei, ciemnienie warg sromowych. Ostuda z kolei, to nieestetyczne plamy okalające twarz w czasie ciąży. Jak sobie z tym radzić? Ciężarna powinna unikać ekspozycji skóry na działanie promieni słonecznych. Stąd ważne jest używanie kremów z filtrem. Pomóc może odpowiedni makijaż. Niestety kosmetyki w tym wypadku prawdopodobnie nie pomogą.

Ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa zazwyczaj pojawia się w trzecim trymestrze ciąży, gdy obciążenie na kręgosłup jest dużo większe niż na początku. Dodatkowo zmienia się położenie środka ciężkości, ciało przyjmuje nową pozycję. Do tego działają jeszcze hormony, które rozluźniają połączenia stawowe. Ból dotyczy zazwyczaj okolicy lędźwiowej lub tylnej części miednicy (tzw. bóle krzyżowe). W przypadku tego drugiego ból potrafi rozchodzić się od pośladka przez całą długość uda (rwa kulszowa). Jak sobie z tym radzić? Należy unikać gwałtownych ruchów podczas wstawania lub zmiany pozycji, podnoszenia, dźwigania i pochylania się. Pomóc też może masaż oraz spotkanie z profesjonalnym fizjoterapeutą.

Rozstępy

Problem większości kobiet w ciąży. To charakterystyczne czerwone (później jaśniejące) kreski na skórze. Powstają zazwyczaj na udach, piersiach, brzuchu, pośladkach i rękach. Powstawaniu rozstępów sprzyja otyłość przed ciążą, zwiększony przyrost masy ciała w ciąży (powyżej 15kg), także wiek matki (poniżej 25 lat). Jak zapobiec powstawaniu rozstępów? Na rynku znajduje się mnóstwo kosmetyków dedykowanym ciężarnym. Są jednak badania, które zaprzeczają, jakoby kremy te faktycznie działały. Znaczenie mają geny i tendencja do powstawania rozstępów u danej kobiety.

Problemy z oddychaniem

Dolegliwość w ciąży zauważalna od drugiego trymestru ciąży, w czasie którego następują zmiany hormonalne powodujące obrzmienie ścian naczyń krwionośnych układu oddechowego, spadku napięcia mięśni oskrzeli i płuc. Wszystko to może prowadzić do problemów z wzięciem głębszego oddechu. Do tego powiększająca się macica powoduje ucisk na przeponę i w konsekwencji problem z oddychaniem. W efekcie najprostsze czynności potrafią wywoływać zadyszkę. Jak sobie z tym radzić? Ciężarna powinna starać się utrzymywać wyprostowaną pozycję ciała, unikać garbienia się. Ciężarna powinna ograniczyć wysiłek fizyczny do niezbędnego minimum i częściej odpoczywać.

Bezsenność i problemy ze snem

Problemy ze snem w ciąży pojawiają się na skutek działania hormonów (estrogen i oksytocyna) oraz zmian fizjologicznych w organizmie przyszłej mamy. Odpowiedniej ilości snu nie sprzyja także: częste oddawanie moczu, ruchy dziecka, skurcze, bóle pleców, refluks. Jak poprawić jakość snu? Zaleca się działania niefarmakologiczne np. unikanie drzemek w ciągu dnia, rezygnacja z napojów z kofeiną, stosowanie metod relaksacyjnych. Pomóc powinno też dostosowanie diety. Ostatni posiłek powinien być zjedzony na 2-3 godziny przed pójściem do łóżka. Kolacja powinna być lekkostrawna. W przypadku ciężkich przypadków bezsenności, która uniemożliwia normalne funkcjonowanie, należy skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym.

Share: