7 wskazówek dla ciężarnych

Jesteś w ciąży? Oto lista kilku przydatnych wskazówek, które mogą ci się przydać przez te 9 miesięcy.

Suplementuj kwas foliowy i witamina D

Będąc w ciąży zaleca się suplementację kwasem foliowym w ilości 400 IU/dobę oraz witaminę D 1000-2000 IU/dobę. Witaminy te mają za zadanie wspomóc prawidłowy rozwój płodu. Zadaniem witaminy D jest zapobieganie wadom układu kostnego oraz regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej. Z kolei kwas foliowy ma chronić płód przed nieprawidłowościami związanymi z budową cewy nerwowej, z której później powstanie mózg i rdzeń kręgowy. Więcej na temat witaminy D i kwasu foliowego możesz przeczytać tu: Kwas foliowy, Witamina D.

Utrzymuj aktywność fizyczną

Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, brak jakiejkolwiek aktywności nie będzie korzystny ani dla mamy, ani dla dziecka. Brak ruchu, to większe ryzyko szybszego przyrostu masy ciała, cukrzycy ciążowej, stanu przedrzucawkowego, żylaków, problemów z oddechem i bólem kręgosłupa.

Jeśli dużo ćwiczyłaś przed zajściem w ciążę, możesz kontynuować ćwiczenia, jednak powinnaś pamiętać, by rodzaj i tempo aktywności było dostosowane do etapu ciąży. Jeśli zaczynasz ćwiczyć, nie wybieraj zaawansowanych treningów. Propozycje ćwiczeń możesz znaleźć na stronach internetowych, w blogach i vlogach. Odpowiedni zestaw ćwiczeń dobierze także fizjoterapeuta, instruktor fitness lub skorzystaj ze specjalnych zajęć dla ciężarnych.

Minimalny zalecany czas , jaki przyszła mama powinna poświęcić na aktywność nie jest duży i wynosi 30 minut 4 x w tygodniu.

Myśl o tym, co jesz

Przyszła mama powinna mieć na uwadze to, co je. Niektóre produkty żywnościowe wiążą się z ryzykiem zachorowania na niebezpieczne dla płodu i matki toksoplazmozę, listeriozę, czy salmonellę. Stąd powinnaś unikać takich produktów jak: pleśniowe sery, niepasteryzowane mleko, surowe oraz wędzone mięso i ryby, surowe jajka, ale także niemyte owoce i warzywa.

Poza powyższymi wyjątkami, przyszła mama może jeść wszystko. Niemniej warto w czasie ciąży (a nawet przed) przyjrzeć się swojej diecie i zastanowić, czy nie warto byłoby dokonać pewnych zmian. Różnorodna dieta, to gwarancja, że dziecko dostanie wszystko to, czego potrzebuje, w takiej ilości, jak potrzebuje. Musisz pamiętać, że okres ciąży, to zły moment na stosowanie diet odchudzających oraz objadanie się. Zarówno zbyt duży, jak i mały przyrost wagi w ciąży są niebezpieczne dla płodu. Więcej na temat diety przyszłej mamy przeczytasz tutaj: Dieta w ciąży.

Monitoruj własny organizm

Obserwacja własnego organizmu jest ważna, by wyłapać potencjalne zagrożenie dla twojego nienarodzonego dziecka. Nie oznacza to jednak, że powinnaś 24/7 analizować każde swoje doznanie. Ciąży towarzyszy mnóstwo dolegliwości, które są całkowicie naturalne (więcej na ten temat przeczytasz tu: Dolegliwości w ciąży). Jednak wszystkie niepokojące symptomy, powinny być pilnie konsultowane z lekarzem. Będą to wszelkiego rodzaju krwawienia z pochwy, problemy z oddaniem moczu, częste bóle głowy, obrzęki twarzy, nóg i rąk, zaburzenia widzenia, irytujące swędzenie, słabnące ruchy dziecka, serowate upławy z pochwy, sączenie się wód płodowych.

Zwróć uwagę także na swoje samopoczucie. Nie forsuj się, nie sprzątaj mieszkania, jeśli nie czujesz się na siłach. Jeśli tego potrzebujesz, odpoczywaj. Stres i złe samopoczucie matki nie służą twojemu nienarodzonemu dziecku.

Noś kartę ciąży

Karta ciąży, to ważny dokument dla przyszłej mamy. Zawiera informacje dotyczące ciąży i stanu matki, które są pomocne w czasie porodu, ale także w razie sytuacji nagłej, jak wypadek. Karta ciąży powinna zawierać wszystkie informacje dotyczące przebiegu ciąży i badań przeprowadzonych w jej czasie. Karta pozwala lekarzowi szybko zorientować się w przebiegu ciąży. Jej zaletą jest format. Karta jest mała i bez problemu można ją zmieścić w torebce.

Monitoruj ruchy dziecka (druga połowa ciąży)

Gdy ruchy dziecka staną się wyczuwalne, przyszła mama powinna stale monitorować ich doznanie w ciągu dnia. Ruchliwość dziecka świadczy o jego zdrowiu. Brak ruchów może być oznaką, że dzieje się coś niedobrego. Jednocześnie pamiętaj, że w ostatnich tygodniach ciąży, ruchy dziecka słabną. Jest wówczas zbyt duże, by swobodnie obracać się w macicy.

Planuj wakacje 37. tygodniem ciąży

Jeśli planujesz loty samolotem, staraj się by daty lotów wypadały przed 37. tygodniem ciąży. Ze względu na duże ryzyko porodu, niektóre linie lotnicze mogą odmówić wstępu na pokład. Inne mogą wymagać zaświadczenia od lekarza, że ciąża przebiega bez komplikacji.

Podróżowanie samolotem dłużej niż 5 godzin, wiąże się z małym ryzykiem wystąpienia zakrzepicy żył głębokich. Żeby się przed tym zabezpieczyć, ruszaj się w czasie lotu i pij dużo wody.

Podróżując, bierz pod uwagę “co, by było gdyby”. Sprawdź, gdzie znajdują się szpitale lub placówki medyczne, do których mogłabyś się udać w sytuacji awaryjnej. Jeśli wybierasz się za granicę, skonsultuj także z lekarzem, co warto zabrać ze sobą w podróż do miejsca, w którym planujesz odpoczywać.

Planując wyjazd za granicę, pamiętać, by wykupić ubezpieczenie uwzględniające także ciążę.

Share: