DHA w ciąży

DHA to jeden ze składników diety suplementowanych w czasie ciąży i w czasie laktacji. Skoro stosują go ciężarne i marki karmiące, najwyraźniej musi mieć istotny wpływ dla rozwoju dziecka. Ale jaki? Z tego artykułu właśnie dowiesz się, jakie znaczenie ma DHA w ciąży dla rozwoju płodu, urodzonego malucha oraz samem mamy.

Co to jest DHA i jakie ma znaczenie?

Kwas dokozaheksaenowy oznaczany skrótem DHA jest to związek chemiczny należący do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT typu omega-3. Jest to egzogenny kwas tłuszczowy, czyli nie jest wytwarzany przez organizm i musi być mu dostarczany z zewnątrz np. z pożywieniem. DHA charakteryzuje się wieloma cennymi właściwościami. Kwasy tłuszczowe są niezbędne do budowy błon komórkowych, tkanki mózgowej i nerwowej. Związane są także z odbudową uszkodzonych komórek. Kwas DHA zmniejsza stężenie triacylogliceroli we krwi, które przyczyniają się do wystąpienia zawałów i udarów. Jest także jednym z najsilniejszych w przyrodzie antyoksydantów, odpowiedzialnych miedzy innymi za oczyszczanie organizmu z wolnych rodników.

Niedobór DHA wiąże się ze spadkiem ilości serotoniny w mózgu, chorobami układu odpornościowego i krążenia, a także zaburzeniami zdrowia psychicznego.

Czemu DHA jest ważne w ciąży?

DHA jest potrzebne w ciąży z dwóch zasadniczych powodów. Przede wszystkim DHA wspomaga prawidłowy rozwój płodu. Dostarcza dziecku budulec, niezbędny do prawidłowego kształtowania komórek, również komórek układu nerwowego oraz siatkówki oka. Kwas DHA buduje około 1/3 kory mózgowej. Największe zapotrzebowanie na ten kwas pojawia się miedzy 26-40 tygodniem ciąży. Wtedy też wykształcają się funkcje poznawcze, narządy mowy oraz następuje bardzo intensywny rozwój mózgu. Do tego kwas DHA chroni neurony przed ich uszkodzeniem.

Spożywanie pokarmów bogatych w DHA lub suplementu diety przez ciężarną może zapobiec niedorozwojowi dziecka. Badania wskazują także, że kwas dokozaheksaenowy wspiera system immunologiczny malucha. Choroby przechodzone przez dziecko, które po urodzeniu otrzymuje kwas DHA (z mlekiem matki, modyfikowanym lub później w diecie) mają łagodniejszy przebieg i trwają krócej. Odpowiedni poziom DHA w organizmie zmniejsza także ryzyko wystąpienia chorób układu oddechowego, astmy i alergii o około 70%.
Odpowiedni poziom DHA w organizmie ciężarnej, chroni także samą ciążę. Badania wykazują, że kwas dokozaheksaenowy zapobiega poronieniu, zabezpiecza przed przedwczesnym porodem oraz powikłaniami okołoporodowymi.

Samej mamie DHA również przynosi korzyści. Zapewniając dobry poziom serotoniny, utrzymuje przyszłą mamę w dobrej kondycji psychicznej, zmniejsza też szansę wystąpienia depresji poporodowej. Kwas DHA wspiera również ogólny stan zdrowia przyszłej mamy. Ciężarne spożywające kwas DHA mają rzadziej stan przedrzucawkowy (który jest odpowiedzialny m.in. za wzrost ciśnienia tętniczego we krwi, problemy z widzeniem, duszności, skąpomocz).

Mama powinna zadbać o spożycie kwasu DHA także po porodzie, jeśli zamierza karmić piersią. Centralny układ nerwowy dziecka rozwija się najintensywniej do 3 roku życia. Kwas DHA przechodzi do mleka matki, stąd w okresie laktacji mama powinna zadbać o odpowiednią ilość tego kwasu w swojej diecie. W mieszankach mlekozastępczych ten składnik jest już dodany, stąd nie jest wymagana dodatkowa suplementacja. W aptekach dostępne są także suplementy dla najmłodszych zawierające kwas dokozaheksaenowy.

Źródła DHA

Produktami bogatymi w kwasy DHA są ryby morskie, owoce morza oraz olej rybi. Należy wybierać tłuste ryby, ponieważ te zawierają najwiecej zdrowych kwasów. Ciężarna powinna unikać ryb podawanych na surowo. Z uwagi na zanieczyszczenie metalami ciężkimi i dioksynami, odradza się przyszłym mamom spożywania takich ryb jak okoń, rekin, tuńczyk, miecznik.

Innym źródłem kwasu DHA są suplementy diety. Przy małym spożyciu ryb zalecana dawka wynosi 400-600 mg/dziennie. Suplementy przygotowywane są z dwóch rodzajów źródeł: z ryb lub alg morskich. Przy czym, jeśli zamiast suplementacji, chcesz urozmaicić dietę o produkty morskiego pochodzenia, wybierz ryby. By wytworzyć suplement z alg, potrzebna jest taka ilość roślin, której samodzielnie nie jest się w stanie zjeść. Byłoby to także niebezpieczne, ze względu na dużą zawartość jodu w algach.

Suplementacja DHA w ciąży

Suplementacja DHA lub bogata w ten kwas dieta jest bardzo ważna w okresie ciąży. Stąd zaleca się suplementację DHA, przynajmniej od 20 tygodnia ciąży. Od tego momentu bowiem bardzo intensywnie rozwija się ośrodkowy układ nerwowy. Nie ma jednak przeciwwskazań, by nie rozpocząć suplementacji wcześniej, zwłaszcza, jeśli dieta mamy jest uboga w ryby.

Share: