Jak przygotować dziecko do snu

Im mniejsze dziecko, tym więcej snu potrzebuje i więcej śpi. Nie znaczy to wcale, że łatwiej zasypia. Rodzic bardzo często musi pomóc mu usnąć. Żeby cały proces zachodził szybko i sprawnie, trzeba dziecko do snu dobrze przygotować. Oto sposoby, jak to zrobić.

Jak wygląda sen dziecka

Po pierwsze rodzic musi zdawać sobie sprawę, że zasypianie nie musi być dla dziecka łatwe. Częste pobudki, przede wszystkim nocne, to coś zupełnie normalnego dla niemowlaka, ale także małego dziecka. Wynika to ze wzorca snu dzieci, który jest inny niż dorosłych. Przede wszystkim jego długość jest zdecydowanie krótsza, niż czas trwania cyklu osoby dorosłej (50 minut i 90 minut). Po zakończeniu każdorazowo takiego cyklu, organizm “sprawdza”, czy wszystko jest w porządku (czy jest głodne, czy ma mokro, czy jest bezpieczne itp.). Więcej na temat snu dziecka przeczytasz tutaj: Sen niemowlaka – jak i ile śpi niemowlę.

Jak przygotować dziecko do snu – o czym pamiętać

Uspokajająca rutyna, to najlepszy sposób na przygotowanie dziecka do snu. Dzięki powtarzającemu się schematowi, mózg dziecka zacznie wytwarzać te same, uspokajające substancje chemiczne.

Przede wszystkim rodzic musi zachować spokój. Małe dzieci doskonale odbierają nastroje swoich opiekunów. Jeśli rodzic jest zły, poirytowany, spięty będzie trudniej usypiał dziecko, niż gdyby był spokojny. Negatywne emocje pobudzają systemy alarmowe mózgu dziecka, powodując niepokój również u niego. W konsekwencji maluch ma problem z zaśnięciem.

Kontakt cielesny jest doskonałym sposobem na wyrzut oksytocyny, która działa na dziecko uspokajająco. Można położyć się z maluchem w taki sposób, by czuło bliskość rodzica lub po prostu dotykać dziecko np. kładąc mu rękę na brzuszek, trzymając za dłoń. To, jaki kontakt będzie wystarczający i potrzebny zależy od konkretnego malucha. Do tego śpiewanie, czy czytanie bajki wyciszy dziecko, obniżając tym samym poziom pobudzenia cielesnego. Innymi słowy maluch przestaje mieć ochotę wiercić się, skakać itp.

Jak przygotować dziecko do snu – tego nie rób   

Jeżeli rodzic chce uśpić maluszka, powinien pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Po pierwsze małe dzieci nie powinny dostawać jedzenia, które działa pobudzająco np. mięsa, ryb, czekolady. Dobrym posiłkiem przed snem będzie np. banan, który pobudza produkcję serotoniny. W przypadku najmniejszych dzieci karmionych matczynym mlekiem lub mieszanką wystarczy przed zaśnięciem podać pierś lub butelkę. Ssąc maluszek uspokaja się i łatwiej zasypia.

Usypianie nie powinno powodować u dziecka lęku, a jeśli maluch czegoś się boi, rodzic powinien traktować te obawy poważnie. Np. jeśli maluch boi się ciemności, trzeba zapalić mu małe światło, jeśli potrzebuje obecności rodzica, opiekun może poczytać mu bajkę, opowiedzieć historię lub pośpiewać głaszcząc lub trzymając za rękę.

Nie mogę nauczyć mojego dziecka zasypiać

Jeśli dziecko ma problem z wieczornym zasypianiem, warto zastanowić się, co jest tego przyczyną. Po pierwsze trzeba zwrócić uwagę na swoje własne zachowanie. Czy w trakcie usypiania rodzic jest spokojny i opanowany? Po drugie spojrzeć obiektywnie na otaczającą dziecko przestrzeń. Czy w pokoju, w którym będzie spało dziecko, czuje się ono bezpiecznie, a atmosfera sprzyja zaśnięciu (np. światło jest przygaszone)? Po trzecie, czy dziecko jest wystarczająco zmęczony, czy chcemy je uśpić “na siłę”? Po czwarte, czy niedawno jadło lub piło coś, co może je pobudzać (np. słodkie napoje, czekolada).I po piąte, czy stało się coś, co mogło wpłynąć na poczucie bezpieczeństwa dziecka (np. zmiana opiekuna w przedszkolu/żłobku, kłótnie między rodzicami itp.)?

Jak przygotować dziecko do snu – podsumowanie

Większość dzieci ma problem ze snem. Jest to coś naturalnego i nie wynika z błędów wychowawczych rodziców. Jedną z ważnych rzeczy, pomagających dzieciom zasnąć jest bliskość fizyczna rodziców. Bujanie, przytulanie, trzymanie za rękę, to sposoby na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dziecku, co jest konieczne, by dziecko mogło spokojnie zasnąć. Poza kontaktem fizycznym ważna jest odpowiednia higiena snu, czyli zapewnienie odpowiednich warunków do zaśnięcia. Jednym z elementów tej higieny jest utrzymanie rutyny i schematów związanych z zasypianiem.

Share: