Rozwój dziecka do roku cz.2 (7-12 mc)

Poprzednio pisaliśmy o tym, jak przebiega rozwój do roku, w pierwszym półroczu życia dziecka (Rozwój dziecka do roku cz.1 (0-6 mc)). Tym razem zajmiemy się drugą połową.

Rozwój w 7 miesiącu życia

W 7. miesiącu życia maluszek prawdopodobnie przesypia już całą lub większość nocy. Jest bardzo aktywny. Zaczyna też poznawać inne, niż mleko mamy, jedzenie.

Mowa

Maluszek ochoczo ćwiczy swoje zdolności poznawcze. Powtarza sylaby np. ma-ma, pa-pa, ta-ta. Chętnie do siebie mówi. Stara się naśladować mowę i mimikę osoby, która się z nim bawi.

Rozwój zdolności poznawczych

Dzieciaczek wciąż jest żywo zainteresowany swoim odbiciem. Na dźwięk głosu lub widok kogoś bliskiego, żywo na niego reaguje. Niemowlak zaczyna dostrzegać szczegóły przedmiotów. Interesują go coraz bardziej złożone zabawki. Śledzi wzrokiem upadające przedmioty, szuka schowanych przedmiotów, przygląda się innym ludziom

Rozwój zdolności społecznych

Niemowlę w 7. miesiącu życia chętnie wchodzi w interakcje z innymi domownikami. Potrafi “zawołać”, śmiać się, czy rzucać zabawką, gdy chce zachęcić do zabawy. Dziecko zaczyna pokazywać uczucia, w tym przywiązanie, sympatię, niezadowolenie. W tym miesiącu może pojawić się tzw. lęk separacyjny.

Rozwój fizyczny

Dziecko w 7 miesiącu życia potrafi płynnie przełożyć zabawkę z rączki do rączki. Lepiej manipuluje palcami. Potrafi także zacisnąć pięści. Dziecko potrafi już siedzieć bez podparcia, ale niekoniecznie samo usiądzie. Potrafi położyć się na brzuszek z siadu i odwrotnie. Może (ale nie musi) też przesuwać się w kierunku wybranego przedmiotu.

Rozwój w 8 miesiącu życia

8. miesiąc życia nazywa się też “kryzysem ósmego miesiąca”, ponieważ dziecko bardzo często zmienia nastroje.

Mowa

Niemowlę wydaje coraz więcej różnych dźwięków (okrzyki, buczenia, proste sylaby). Reaguje też na niektóre słowa.

Rozwój zdolności poznawczych

Dziecko jest w stanie naśladować ruchy innych osób (np. robiąc “papa”). Potrafi pokazać, że czegoś nie chce (np. jedzenia). Maluszek jest coraz bardziej niezależny i ciekawy świata. Ucząc się zależności przyczyna-skutek, upuszcza przedmioty z rąk i obserwuje reakcje.

Rozwój zdolności społecznych

Maluch odróżnia “swoich” od obcych, w stosunku do których jest bardzo nieufny. Nie chce rozstawać się z mamą. Pojawia się też duża niestabilność emocjonalna. Dziecko potrafi przechodzić nagle ze śmiechu do płaczu.

Rozwój fizyczny

W 8. miesiącu życia, podtrzymywany za pachy maluch potrafi pewnie trzymać się na nogach. Siedzi już bez podparcia. Może podejmować próby wstania. Potrafi także sprawnie przemieszczać się pełzając, a potem raczkując. Potrafi podnosić przedmioty tzw. chwytem pęsetowym, schować coś w dłoni, jeść łyżeczką lub paluszkami i pić z kubeczka.

Rozwój w 9 miesiącu życia

W tym momencie dziecko chce poznać wszystko to, czego może dotknąć. Będzie zatem sprawdzać zawartość szuflad, szafek i półek, które znajdują się przy podłodze.

Mowa

Niemowlak coraz więcej mówi słów typu “mama”, “tata”. Mogą pojawić się też pierwsze próby porozumiewania z dorosłym np. “da”, oznaczające “daj”. Maluszek uczy się manipulować głosem. W tym celu wydaje różne dźwięki, wciąż stara się naśladować otaczających go ludzi.

Maluszek rozumie znaczenie takich zwrotów, jak “nie wolno”, czy “daj”. Kojarzy nazwę przedmiotu z jego fizycznym odpowiednikiem.

Rozwój zdolności poznawczych

Wzrok staje się powoli głównym zmysłem, którym malec będzie poznawał świat. Zaczynają go interesować książeczki, obrazki i zabawki, które można składać, czy wyjmować jedne z drugich. Rośnie pomysłowość dziecka. Wciąż bada zależności przyczynowo-skutkowe. Potrafi wykonać celowe działanie np. zrobić jakąś minę, by wywołać uśmiech u innych.

Rozwój zdolności społecznych

Maluszek niechętnie zostaje w tym okresie życia sam. Wciąż potrzebuje ciągłej obecności mamy. Chętnie okazuje emocje i uczucia. Lubi się przytulać do znanych mu osób. Do obcych lub tych, których rzadko widzi, wciąż jest nieufny.

Rozwój fizyczny

Dziecko samodzielnie się przemieszcza, ale wciąż używając do tego rąk i nóg. Próbuje stanąć przy meblach. Wyciąga przedmioty z szuflad i bada je. Siada już pewnie, a gdy straci równowagę, potrafi się podeprzeć rękoma.

Rozwój w 10 miesiącu życia

Maluch jest fantastycznym towarzyszem zabaw. Lubi bawić się w chowanie przedmiotów, których odnajdywanie idzie mu zdecydowanie lepiej.

Mowa

Bardzo dużo gaworzy, próbując też skomunikować się przy pomocy mowy. Potrafi powtarzać usłyszane dźwięki np. kasłanie, cmokanie.

Rozwój zdolności poznawczych

Dziecko wciąż bada przedmioty na wiele sposobów: wzrokiem, węchem, buzią, dotykiem. W tym okresie sprawdzą się kolorowe zabawki, mające ruchome elementy. Chętnie poznaje nowe smaki potraw.

Rozwój zdolności społecznych

Maluch nie lubi być sam. Może też okazywać przywiązanie do przedmiotów np. przytulanki. Chętnie bawi się z osobami, do których odczuwa sympatię. Potrafi wyrazić swoje potrzeby dźwiękiem i gestem, a nie tylko płaczem.

Rozwój fizyczny

W 10. miesiącu życia, dziecko naśladuje proste czynności np. machanie ręką do “pa-pa”, czy klaskanie w dłonie, w czasie zabawy w “kosi kosi łapki”. W tym czasie dziecko może już stać, trzymając się mebli, a gdy nabierze pewności, zacząć stawiać pierwsze kroki, idąc wzdłuż tychże mebli. Chwyt pęsetkowy jest na tyle dopracowany, że maluch bawi się w przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego.

Rozwój w 11 miesiącu życia

W 11. miesiącu życia maluszek zaczyna rozumieć, że jest istotą odrębną od mamy i chciałby móc decydować sam o sobie. Potrafi też dać jasno do zrozumienia, że coś mu się nie podoba np. ubieranie się.

Mowa

W 11.  miesiącu maluszek próbuje wypowiadać kolejne wyrazy, nazywając rzeczy ich nazwami. Dziecko coraz chętniej i lepiej naśladuje gesty, mimikę oraz ton głosu. Potrafi używać prostych słów, jak “mama”, “tata”, “daj”.

Rozwój zdolności poznawczych

Rozumie, że czegoś mu nie wolno, a coś wolno. Mimo to potrafi celowo łamać zakaz i obserwować reakcję rodzica. Rozpoznaje na obrazkach znane mu obiekty i postaci. Interesuje go zabawa w naśladowanie dźwięków zwierząt (choć niekoniecznie je powtórzy). Potrafi czasem bawić się samodzielnie, choć wciąż domaga się obecności mamy. Może zacząć interesować się już rysowaniem. Najciekawszą zabawą jest wkładanie i wyciąganie przedmiotów.

Rozwój zdolności społecznych

Maluszek potrafi okazywać zazdrość, o któregoś z rodziców. Rozpoznaje domowników po imionach. Nie potrafi jeszcze wchodzić w interakcje z innymi dziećmi np. podczas zabawy.

Rozwój fizyczny

W 11. miesiącu życia dziecko jest bardzo ruchliwe. Bardzo dokładnie bada swoje otoczenie, otwierając wszystkie szafki, wyjmując zawartość szuflad i zdejmując rzeczy z półek. Coraz więcej chodzi, trzymając się kanapy, mebli lub rąk rodzica. Potrafi też kucać. Próbuje naśladować ruchy rodziców np. podczas używania łyżki. Potrafi pić z kubeczka, także używać słomki.

Rozwój w 12 miesiącu życia

To już ostatni miesiąc, w którym malucha możemy nazywać niemowlakiem. Pokazuje już przedmioty palcem. Wzięty na ręce pokazuje dorosłemu, gdzie ma zostać zaniesiony.

Mowa

Dziecko rozumie już całkiem dużo, choć wciąż ma bardzo ograniczony zasób słów. Chętnie powtarza wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz to, co słyszy wokół siebie np. “brum-brum”, “hau-hau”. Używa świadomie prostych słów: “mama”, “tata”, “baba”, “daj”, “nie”.

Rozwój zdolności poznawczych

Dziecko w tym okresie życia potrafi pokazywać paluszkiem przedmioty, których nie umie nazwać, a jakie go interesują. Może bawić się klockami, sorterami, książeczkami i prostymi układankami. Przekłada strony książek. Interesują go przedmioty, które wydają dźwięki. Dziecko zaczyna myśleć w sposób zorganizowany tzn. próbuje wykonywać pewne działania w określonej kolejności. Nie potrafi jednak skupić się na wykonywaniu kilku rzeczy na raz np. jeśli idzie, to nie je.

Rozwój zdolności społecznych

W tym miesiącu rośnie śmiałość w stosunku do nieznajomych. Maluch lubi się popisywać. Może też pokazać “papa”, dać buziaka, czy wskazać części ciała, o które go zapytamy. Wciąż nie umie bawić się z innymi dziećmi. Do zabawy potrzebuje towarzystwa dorosłego. Nie ma kontroli nad własnymi emocjami. Jeśli się wścieknie, może w złości rozsypać zabawki lub czymś rzucić. Chętnie korzysta z tego, że potrafi powiedzieć “nie”.

Rozwój fizyczny

Około roczku maluszek może (ale nie musi) samodzielnie chodzić lub stawiać pierwsze kroki. Część roczniaków potrafi także pewnie stać. Dziecko potrafi także trzymać dwa różne przedmioty w obu dłoniach.

 

Należy pamiętać, że powyższy opis tego, jak przebiega rozwój dziecka do roku, jest orientacyjny. Tego typu ramy czasowe wynikają z pewnej średniej. Ale każdy maluszek jest indywidualnością. I tak jedne szybciej, niż tu opisane, zaczynają chodzić, inne stawiają pierwsze kroki dopiero około 15. miesiąca życia. Niektóre mówią proste słowa około 10. miesiąca, a inne zaczynają później. Każde zdrowe dziecko w końcu nauczy się wszystkiego. Wystarczy dać mu trochę czasu.

Share: