Sen w ciąży

Sen w ciąży zmienia się z trymestru na trymestr. Początkowo, w pierwszym trymestrze ciężarnej towarzyszy ogromne zmęczenie i mogłaby zasnąć praktycznie wszędzie. W drugim trymestrze senność wraca do normy. W trzecim zaś przyszła mama ma przeważnie problem z zasypianiem. Z czego wynikają te zmiany? Jak sobie z nimi radzić?

Sen w ciąży – I trymestr

Na początku ciąży organizm kobiety zwiększa swoje zapotrzebowanie na sen i odpoczynek. Organizm potrzebuje teraz sił by utrzymać energetycznie matkę ale i rozwijający się od tego momentu płód. Do tego organizm zaczyna produkować bardzo duże ilości progesteronu. Ma on za zadanie utrzymać ciąże. Jego działaniem dodatkowym jest powodowanie senności. W efekcie ciężarna potrafi zasypiać w ciagu dnia, w porach w których do tej pory była bardzo aktywna. Ta dolegliwość przechodzi zazwyczaj z końcem pierwszego trymestru. Na zmęczenie w ciąży wpływa także ilośc obowiązków i stresu w ciagu dnia. Anemia, częsta u ciężarnych, rownież może zwiększać zmęczenie i zapotrzebowanie na sen w ciąży. Ciężarna w pierwszym trymestrze powinna więcej wypoczywać i spać dłużej niż dotychczasowo. Jeśli organizm domaga się drzemki w ciagu dnia, najlepiej się położyć.

Sen w ciąży – III trymestr

Jeżeli w pierwszym trymestrze ciężarna śpi praktycznie na stojąco, to w trzecim trymestrze dzieje się coś zupełnie przeciwnego. W pewnym komencie przespanie nocy a czasem kilku godzin ciągiem, staje się trudne do zrobienia. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim wraz z rosnącym dzieckiem, powiększa się macica, która zaczyna uciskać wszystko, co znajduje się boisko niej:

  • pęcherz moczowy – uciskany wysyła sygnał, jakoby był ciągle pełny. Stąd ciężarna ma ciągle uczucie potrzeby pójścia do toalety
  • nerwy wychodzące z rdzenia kręgowego – co powoduje występowanie skurczy mięśni nóg (najczęściej łydek)
  • kręgosłup – utrudniając leżenie na wznak

Poza rosnącą macicą, wciąż wydzielane są hormony, oksytocyna i estrogen, które wywołują trudności w zasypianiu. Szczytowa produkcja oksytocyny przypada właśnie na godziny nocne. Jest ona odpowiedzialna za skurcze macicy, które zaburzają naturalny rytm snu. Kolejnym czynnikiem pogarszającym jakość snu w ciąży są nerki, które muszą filtrować więcej krwi, niż przed ciążą. W efekcie zachodzi potrzeba częstszego oddawania moczu. Nie bez znaczenia jest też samopoczucie przyszłej mamy. Stres związany z obowiązkami lub też przyszłością po narodzinach dziecka, może powodować trudności w zasypianiu.

Bezsenność w ciąży – skutki

Brak lub skrajnie mała ilość snu mogą być przyczyną zahamowania wzrostu płodu. W trzecim trymestrze zwiększa ryzyko boleśniejszego porodu. Zwiększa rownież ryzyko wystąpienia nadciśnienia i rozwinięcia stanu przedcukrzycowego.

Jak poprawić jakość snu w ciąży

Problemom ze snem można próbować zaradzić. Pozytywnie na sen wpłynie wieczorny spacer lub seria ćwiczeń relaksacyjnych możliwych do wykonywania przez ciężarne. Pomieszczenie powinno być dobrze wywietrzone i nawilżone. Optymalna temperatura pomieszczenia do snu to 18-22 stopnie. Sen powinna też ułatwić lekkostrawna kolacja i muzyka relaksacyjna. W godzinach wieczornych starać się pić mniej wody. Zwiększyć za to ilość pitych płynów w ciągu dnia. A jeśli o płynach już mowa, należy ograniczyć spożycie napojów i produktów spożywczych zawierających kofeinę, takich jak kawa, desery kawowe itd. Zamiar nich lepiej napić się uspokajającej melisy lub oczyszczającego rumianku.

Share: