Waga w ciąży

Zazwyczaj jest tak, że gdy waga rośnie, nasze samopoczucie pogarsza się, a lekarze i dietetycy kiwają z dezaprobatą głowami. Ciąża, to wyjątkowy stan, w którym dzieje się na odwrót.

Zwiększająca się waga w ciąży, to w czasie ciąży zjawisko czysto fizjologiczne. Świadczy o prawidłowym rozwoju dziecka i dobrze rozwijającej się ciąży. Zbyt małe lub zbyt duże przyrosty wagi mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju płodu.

Dlaczego kobiety tyją w ciąży

Wzrost wagi w ciąży jest oczywiście związany z faktem, że płód w jej brzuchu rośnie. Powiększająca się masa ciała dziecka automatycznie zwiększa wagę ciężarnej średnio o około 3-4 kilogramy. Ale nie tylko to wpływa na jej masę. Przybieranie na wadze związane jest także z:

  • powiększoną macicą (ok. 1 kg)
  • wykształceniem się łożyska (0,5-1 kg)
  • zwiększoną ilością płynów ustrojowych i krwi matki (ok. 3 kg)
  • ilością wód płodowych (1-2 kg)
  • nabrzmiewającymi piersiami (1-2 kg)
  • odkładającą się tkanką tłuszczową

Wiele zmian w ciele matki znajduje swoje odzwierciedlenie w przyroście wagi. Trzeba jednak pamiętać, że objadanie się będzie tak samo widoczne w kilogramach. Zmiany na wadze będą różne w zależności od trymestru. W I trymestrze kobieta przybiera niewiele, 1-2 kg. W następstwie wymiotów ciążowych, może nawet stracić trochę na wadze. W II trymestrze średni wzrost masy ciała, to około 6 kg, a w III trymestrze około 5 kg. Najszybszy przyrost wagi następuje w ostatnich 2 miesiącach ciąży, przy czym parę tygodni przed porodem waga zatrzymuje się.

Waga w ciąży – ile można przytyć w ciąży

Istnieją pewne normy tego, ile powinna przytyć kobieta w ciąży. Ta wartość zależy od jej wagi sprzed ciąży i wskaźnika BMI.

Wartość BMI przed zajściem w ciążę Optymalny przyrost wagi w ciąży
<18,5 (niedowaga) 12,5 – 18 kg
18,6-24,9 (normalna waga) 11,5 – 16 kg
25-29,9 (nadwaga) 7 – 11 kg
> 30 (otyłość) 5 – 9 kg

W internecie można znaleźć kalkulatory wagi w ciąży, które pozwalają kontrolować przyrosty masy. Zbyt wolny, jak i zbyt szybki przyrost masy ciała ciężarnej może być zagrożeniem dla zdrowia, a czasem nawet i życia matki lub dziecka.

Zbyt wolny przyrost wagi

Zbyt wolne przybieranie na wadze ciężarnej może wiązać się ze zbyt wolny rozwojem płodu, niską wagą urodzeniową dziecka (prowadzącą nawet do śmierci dziecka), przedwczesnym porodem, niedoborem składników odżywczych. Niski przyrost wagi matki może nieść ze sobą konsekwencje także dla późniejszego zdrowia malca i być przyczyną m.in. chorób układu krążenia, cukrzycy, nadciśnienia.

Zbyt szybki przyrost wagi

Folgowanie sobie w ciąży w myśl zasady “jeść za dwoje” jest najczęstszą przyczyną pojawiania się nadmiarowych kilogramów u ciężarnej. Tymczasem zbyt szybkie przybieranie na wadze grozi matce, jak i dziecku otyłością i związanymi z nią konsekwencjami. Zbyt duża masa ciała przed ciążą i zbyt gwałtowne tycie już po zapłodnieniu, może prowadzić do cukrzycy ciążowej, nadciśnienia tętniczego, makrosomii noworodka, przedwczesnego porodu lub konieczności przeprowadzenia cięcia cesarskiego.

Utrata wagi po ciąży

Zaraz po porodzie, ciężarna traci około 6 kg. Kurcząca się macica również traci na masie, a co za tym idzie, waga idzie w dół. Dłużej znikają dodatkowe kilogramy, niezwiązane bezpośrednio z rosnącym płodem. Mimo to, jeśli mama zdrowo się odżywia i jest przynajmniej trochę aktywna fizycznie, nie powinna mieć problemu z powrotem do wagi wyjściowej. Należy jednak pamiętać, że okres połogu i karmienia piersią nie jest dobrym czasem na diety odchudzające, eliminacyjne, czy stosowanie medykamentów obniżających wagę. Zbyt uboga dieta i zbyt gwałtowana utrata masy może doprowadzić do niedoborów witamin i minerałów w organizmie matki. Do tego dochodzi zmęczenie organizmu zbyt gwałtownym chudnięciem. Wszystko to znajdzie także odbicie w mleku odchudzającej się mamy, do którego trafiają toksyny produkowane przy zbyt szybkiej utracie masy. Warto jednak wiedzieć, że uboga dieta matki nie wpływa na skład mleka, jakie dostaje dziecko karmione piersią. Niedobory w organizmie szkodzą zatem przede wszystkim matce i pośrednio dziecku (zmęczona, słaba mama ma mniej energii do opieki nad dzieckiem).

Prawidłowe odżywianie

Ciężarna powinna przede wszystkim jeść “dla dwojga”, czyli odżywiać się możliwie najwartościowiej. W diecie powinny znaleźć się produkty bogate w wapń, żelazo, także ryby, zdrowe tłuszcze i produkty bogate w witaminy i minerały. Więcej na temat diety w ciąży, przeczytasz tutaj: Dieta ciężarnej.

Share: