Wapń w diecie ciężarnej

Bez wapnia, dziecko nie mogłoby się prawidłowo rozwinąć. To właśnie z wapnia tworzy się jego szkielet. Wapń bierze także udział w krzepnięciu krwi, w skurczach i rozkurczach mięśni, budowie hormonów, działaniu części enzymów, wpływa na pracę układu nerwowego i serca. Jak go dostarczyć organizmowi? Czy powinno się go suplementować? Na te i więcej pytań odpowiemy w tym artykule. 

Zapotrzebowanie na wapń

Wapń jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Największe zapotrzebowanie na wapń przypada przede wszystkim w III trymestrze ciąży. Wtedy też dziecko rośnie najintensywniej. W związku z tym w organizmie kobiety zachodzą zmiany, które sprzyjają zaopatrywaniu potomka w wapń. Przede wszystkim zwiększa się zdolność wchłaniania wapnia w jelitach aż dwukrotnie. Do tego następuje zmiękczenie kości (niezależnie od ilości spożywanego wapnia). Również łożysko ma za zadanie aktywnie transportować wapń.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń dla kobiety, niezależnie czy jest w ciąży, czy nie, wynosi 1000-1200 mg. Taką ilość można dostarczyć, spożywając np. 1l mleka (najlepiej niskotłuszczowego), 4 jogurty, 140g twarogu, 1l kefiru. Wapń jest także w żółtym serze (2 plasterki żółtego sera zawierają tyle wapnia, co 1 szklanka mleka), ale z powodu wysokiej zawartości tłuszczu, nie zaleca się spożywania dużej ilości takiego sera. Poza produktami mlecznymi, dużo wapnia zawiera także: szpinak, jarmuż, brokuły, natka pietruszki, a także sardynki jedzone ze szkieletem.

Suplementacja wapnia w ciąży

Na ten moment nie zaleca się dodatkowej suplementacji wapnia w ciąży (zakładając ciąże przebiegającą prawidłowo), ponieważ badania nie potwierdzają korzyści z takiej interwencji dla kośćca dziecka (biorąc pod uwagę dzieci do 1 roku życia). Dotyczy to także kobiet, z niedoborem wapnia w ciąży.

Co ciekawe, niektóre badania wskazują, jakoby suplementacja wapnia obniżała ryzyko następstw związanych z nadciśnieniem w tym stanu przedrzucawkowego, przede wszystkim w ciążach wysokiego ryzyka. Nowsze badania wskazują, że taka zależność pojawia się, ale dotyczy kobiet z krajów rozwijających się. W niektórych państwach zaleca się ciężarnym suplementację wapnia, jednak tylko w przypadku jego niedoboru.

Z uwagi na fakt, że liczne badania wskazują na zbyt małą podaż wapnia w diecie, wiele towarzystw zaleca przyjmowanie dodatkowej ilości wapnia przez kobiety ciężarne. Stąd też często jest on dodawany do suplementów dla kobiet w ciąży. Kobiety ciężarne powinny unikać suplementów nieoczyszczonych: dolomitowych, z muszli ostryg, z korali morskich, z kości zwierzęcych. Takie preparaty mogą zwierać metale ciężkie np. ołów, które gromadzą się w kościach, szkodząc w perspektywie czasu organizmowi. Najlepsze wchłanianie wapnia zachodzi, gdy jednorazowa dawka nie przekracza 500 mg.

Nadmiar wapnia

Przyjmuje się, że maksymalną dawką wapnia, jaką można przyjąć bez ryzyka jest 2500mg. Nadmiar wapnia może powodować wzdęcia, zaparcia lub biegunkę, wrzody żołądka, brak łaknienia, osłabienie, zaburzenia orientacji, senność, wielomocz, kamicę nerkową lub uszkodzenie nerek. Do tego dochodzi zmniejszone wchłanianie m.in. żelaza i cynku.

Niedobór wapnia

Zbyt niski poziom wapnia w organizmie objawia się osłabieniem, zaburzeniem czucia. W przypadku postępującej hipokalcemii paznokcie stają się łamliwe, skóra sucha i nadmiernie łuszcząca się. W sytuacji ostrego niedoboru wapnia pojawić się może bolesne, nadmierne napięcie mięśni szkieletowych, symetryczne przykurcze, skurcze naczyń krwionośnych, które może prowadzić do niedokrwienia, podwójne widzenie i zez. By zapewnić organizmowi prawidłowe przyswajanie wapnia, potrzebna jest obecność witaminy D. Przeczytasz o niej więcej tu.

Share: