Zabawki dla niemowlaka 0-3

Kupowanie zabawek dla niemowląt do trzeciego miesiąca życia, to nie lada wyzwanie. Po pierwsze dziecko krótko po porodzie nie widzi za dobrze. Po drugie wszystko, co go otacza jest dla niego bardzo intensywnym bodźcem i nie jest gotowe na szeroko rozumianą zabawę. Czy zatem można maluszkowi kupić coś do zabawy? Czy takie zabawki faktycznie stymulują jego rozwój? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć poniżej.

Rozwój dziecka w pierwszych 3 miesiącach życia

Żeby zrozumieć jakie i dlaczego takie zabawki są najlepsze dla malucha do trzeciego miesiąca życia, musimy dowiedzieć się, jak tak małe dziecko postrzega świat.

Po pierwsze na samym początku swojego życia dziecko niewiele widzi. W pierwszym miesiącu życia dostrzega przedmioty znajdujące się od niego w odległości nie większej niż 25 cm. Z czasem ten dystans sie wydłuża do ok. 40 cm. Po drugie, nie jest w stanie czegokolwiek chwycić i tym manipulować.

Na samym początku życia dziecka żadne zabawki nie są tak naprawdę potrzebne. Noworodek domaga się przede wszystkim bliskości rodzica. Potrzebuje także dużej ilości snu i zaspokojenia podstawowych potrzeb.

Niemowlę młodsze niż 3 miesiące dobrze słyszy, przede wszystkim wysokie tony, stąd jest wrażliwe na bodźce dźwiękowe takiej jak np. głos mamy, czy dźwięki pozytywki. Ponadto jest w stanie odróżnić powierzchnię dotykanego przedmiotu np. zauważyć różnicę między czymś szorstkim a gładkim.

Stad najlepsze zabawki to takie, które angażują zmysł słuchu, dotyku, a także wzroku w odpowiedni sposób. Kupując jednak zabawki dla takiego maluszka, trzeba pamiętać, że jego układ nerwowy jest bardzo wrażliwy. Wszystko co go otacza stanowi bardzo silny bodziec, w związku z tym niemowlaka do trzeciego miesiąca życia nie można bombardować zbyt kolorowymi i głośnymi zabawkami. Zbyt duża stymulacja może rozdrażnić dziecko i zniechęcić je do dalszej zabawy.

Jakie zabawki można kupić?

Karty kontrastowe, książeczki kontrastowe

Każda zabawka posiadająca duże i wyraźne geometryczne kształty będzie idealna dla maluszka do trzeciego miesiąca życia. Dziecko na tym etapie widzi tylko silnie kontrastujące obrazy, nie dostrzega szczegółów. Na tym etapie można zaopatrzyć się w karty lub książeczki kontrastowe ilustrujące proste obrazy np. figury geometryczne, kształty zwierząt. Mogą być czarnobiałe lub z kolorowym elementem. Ważne by obrazy nie miały zbyt wielu kolorów. Tak małe niemowlę nie rozpoznaje zbyt wielu barw. Jeśli książeczka ma posiadać kolor, dobrze że był wyraźny np. żółty czerwony.

Grzechotki

Grzechotki pozwalają angażować zmysł słuchu niemowlaka a w późniejszym etapie bawić w podążanie za dźwiękiem. Wystarczy poruszać grzechotką wokół głowy maluszka, pozwalając mu śledzić kierunek ruchu zabawki. Grzechotki będą świetne do nauki chwytania i przekładania przedmiotów z raczki do raczki.

Karuzela

Karuzela pozwala zaangażować jednocześnie zmysł słuchu i wzroku, choć zainteresowanie obracającymi się zabawkami pojawi się dopiero z czasem. Z czasem tez nauczy sie sięgać po zabawki, chwytać je i nimi manipulować. Zabawki w delikatnych odcieniach mogą zainteresować malca dopiero z czasem. Na początku bardziej atrakcyjne będą, wspomniane już, zabawki kontrastowe. Karuzele wyposażone w światełko i pozytywkę dodatkowo stymulują zmysły. Maluszki bardzo dobrze reagują na spokojne melodie. Mogą one pomoc uspokoić i utulić do snu najmniejsze dzieci.

Szmatki przytulanki

Pierwsze przytulanki niemowlęcia będą idealnie stymulować zmysł dotyku. Ciekawszą opcją niż pluszaki będą szmacianki urozmaicone zróżnicowanymi fakturami materiałów, miejscami szeleszczące, piszczące, błyszczące, szorstkie i gładkie. Takie szmacianki, również w wersji bez szeleszczących elementów, mogą być pierwszymi przytulankami dziecka, ułatwiającymi zasypianie.

Mata edukacyjna

Obrazki, zabawki i szeleszczące, grające i grzechoczące elementy stymulują niemowlaka. Zachęcają go do eksplorowania otoczenia, pozwalają bawić się w pozycji leżącej. Mata edukacyjna stanowi genialną rozrywkę na długi czas. Malec stopniowo odkrywa jej funkcjonalności. A te można modyfikować, zdejmując i zakładając kolejne zabawki.

Na początku dziecko tylko obserwuje kolorowe obrazki, potem zaczyna po nie sięgać. Mata edukacyjna staje się dla dziecka atrakcyjna około 3 miesiąca życia.

Czy zabawki faktycznie rozwijają dzieci?

Tak. Dzieci od samego początku uczą się poprzez zabawę. Zabawki stymulują zmysły dziecka, pozwalając mu uczyć się prawidłowości rządzących światem i doświadczać różnych rzeczy. Zabawki pozwalają dzieciom ćwiczyć koordynację ruchową, poznawać związki przyczynowo-skutkowe, doświadczać nowych wrażeń.

Ważne, by zabawki były dopasowane do wieku dziecka. Powinny być pozbawione ostrych krawędzi, wystających elementów, a baterie powinny być zabezpieczone śrubką, chroniącą przed otwarciem.

Kupując zabawki dziecku, powinno się zwracać uwagę na jakość ich wykonania. Odpadające elementy, odchodząca farba, a także dziwny zapach powinny dyskwalifikować zabawkę.

Share: