Zatwardzenie w ciąży

Zatwardzenie w ciąży, to jedna z najczęściej pojawiających się dolegliwości kobiet ciężarnych. Wypróżnianie się “na siłę”, zaparcia lub wolne stolce występują u 30-60% kobiet w ciąży, a także połogu. Z tego problem zaparć dotyka nawet 38% pań przy nadziei, w porównaniu do 7% u kobiet nieciężarnych.

Przyczyny zaparć w ciąży

Zatwardzenie w ciąży spowodowane jest przez liczne zmiany i procesy zachodzące w ciele kobiety:

  • powiększanie się nawet 15-krotnie macicy i wynikające z tego faktu zmiany dotykające innych narządów jamy brzusznej i miednicy: obniżenie pęcherza, szyjki macicy i odbytu (głównie w III trymestrze)
  • działanie progesteronu, który m.in. wpływa na motorykę jelit
  • zwiększona resorpcja zwrotna wody, powodująca zagęszczenie stolca

Do tego dochodzą zmiany nawyków i stylu życia. Z uwagi na rosnący z każdym miesiącem brzuch i dolegliwości ciążowe, spada między innymi aktywność fizyczna. Ciężarne boją się nadmiernej aktywności, nie czują się dostatecznie dobrze lub, z powodu nieprawidłowego przebiegu ciąży, muszą ograniczyć ruch i wysiłek do absolutnego minimum. Tymczasem aktywność fizyczna również wpływa na perystaltykę jelit. Często zmianie ulega także dieta. Ciężarna rezygnuje z niektórych produktów, zaczyna się inaczej odżywiać. Taka zmiana dla organizmu wraz ze zmianami anatomicznymi wynikającymi z ciąży, może powodować wystąpienie problemów z oddawaniem stolca. Nie bez znaczenia jest także suplementacja. Wiele kobiet w czasie ciąży stosuje preparaty z żelazem. Pierwiastek ten również wpływa na sprawność pracy jelit, zwiększając lub spowalniając częstotliwość oddawania stolca.

Zatwardzenie w ciąży – skutki

W wyniku długotrwałych zaparć ciężarna może odczuwać wzdęcia i gazy, mieć problemy z cerą, nieświeżym oddechem, czuć się ociężała i “zamulona”. Jest to efekt przenikania do organizmu toksyn, które powinny być wydalone ze stolcem, ale wciąż się znajdują w jelitach. Problem z oddaniem stolca i duży wysiłek przy opróżnianiu, może doprowadzić do pojawienia się hemoroidów.

Hemoroidy a zaparcia

W następstwie zaparć ciążowych, może wystąpić także choroba hemoroidalna. Badania pokazują, że aż 85% kobiet w ciąży (zwłaszcza w III trymestrze) mają problem z hemoroidami. Większość hemoroidów z czasem wchłania się po porodzie. W celu złagodzenia objawów można sięgnąć po miejscowe środki przeciwbólowe i przeciwświądowe (po konsultacji z lekarzem).

Sposoby na zatwardzenie w ciąży

Należy pamiętać, iż ciężarnej nie wolno stosować żadnych środków medycznych bez konsultacji z lekarzem. Dotyczy to także dotychczas stosowanych preparatów. Poprzez stymulowanie układu pokarmowego, mogą powodować skurcze macicy. Także ziołowe specyfiki na bazie aloesu, liści senny, czy kory kruszony pospolitej, mogą działać negatywnie na ciążę, a konkretnie powodować wady rozwojowe płodu.

Jak więc sobie radzić z zaparciami w ciąży? Przede wszystkim ciężarna powinna sięgnąć po naturalne sposoby na rozluźnienie stolca. Wśród nich będzie:

Częstsze picie płynów

Gdy mało pijemy, organizm pobiera płyny z tego, co aktualnie trawi. W efekcie powstaje twarda i sucha masa, którą trudno mu wydalić. Stąd zaleca się ciężarnym picie minimum 2,5-3l wody niegazowanej dziennie. To mniej więcej szklanka raz na godzinę.

Spożywanie pokarmów poprawiających perystaltykę jelit

Bezcenne będą tutaj produkty bogate w błonnik, takie jak: otręby, kasza gryczana, makaron razowy, dziki ryż. Bogate w błonnik są także owoce i warzywa, a wśród nich: zielona sałata, buraki, pomidory, śliwki (przede wszystkim suszone), figi, karczoch, daktyle, porzeczki. Wprowadzając produkty bogate w błonnik do diety, należy robić to powoli. Zbyt duża ilość błonnika na raz, może prowadzić do bólów brzucha, wzdęć i innych dolegliwości żołądkowych. Na zaparcia warto także sięgnąć po jabłka, gruszki, morele, a także produkty mleczne, takie jak kefiry i maślanki, które poprawiają pracę jelit.

Unikanie produktów zatwardzających

Do takich produktów należą cukier, mąka pszenna, produkty zawierających kakao, napoje gazowane i z kartonu, kawa, herbata, banany, dania z proszku.

Ruch i aktywność

W prawidłowo przebiegającej ciąży ruch i aktywność fizyczna są wskazane. Ciężarna może uczęszczać na zajęcia w klubach sportowych dedykowane paniom przy nadziei, chodzić na spacery, ćwiczyć w domu.

Share: