Żelazo w ciąży

Żelazo w ciąży jest niezwykle istotne. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest większe u ciężarny w porównaniu do tych pań, które w ciąży nie są. Jest to związane ze zwiększoną produkcją erytrocytów i przekazywaniem części tego pierwiastka do płodu i łożyska. Jeśli zapasy żelaza sprzed ciąży są niewystarczające, a dieta ciężarnej jest uboga w ten składnik lub nie jest suplementowana, wówczas przyszła mama może zacząć cierpieć na niedokrwistość, inaczej anemię, dosyć popularną przypadłość wśród przyszłych mam.

Konsekwencje anemii ciężarnej

Anemia jest stanem chorobowym bardzo niepożądanym w czasie ciąży. Hemoglobina, której ilość spada w czasie anemii, jest nośnikiem tlenu. Zbyt mała ilość tlenu może prowadzić do niedotlenienia dziecka. Dodatkowo niedokrwistość grozi nieprawidłowościami w zagnieżdżeniu zarodka w I trymestrze, zaburzeniami rozwoju płodu w II trymestrze oraz stanowi realne zagrożenie porodem przedwczesnym w III trymestrze ciąży.

Czy anemia daje jakieś objawy?

Tak. Niestety można je pomylić z typowymi dla okresu ciąży dolegliwościami. Anemia w czasie ciąży powoduje przede wszystkim uczucie zmęczenia, ogólnego osłabienia, problemy z koncentracją, zawroty głowy, kołatanie serca, bladą skórę twarzy, zwiększone wypadanie włosów i słabsze paznokcie.

Zapotrzebowanie na żelazo w ciąży

Zapotrzebowanie w czasie ciąży na żelazo jest bardzo duże i rośnie wraz z rozwojem ciąży. Zgodnie z normami żywienia dla populacji Polski kobiety w ciąży powinny przyjmować 27 mg żelaza/dzień (ilość rekomendowana). Dla porównania kobieta, która nie jest w ciąży już tylko 6-18 mg/dzień (ilość rekomendowana) w zależności od jej wieku.

Żelazo w ciąży – jakie wybrać

Nawet jeśli ciężarna spożywa odpowiednią ilość pokarmu zawierającego żelazo, nie oznacza to, że do jej organizmy przejdzie tyle żelaza ile się spodziewa. Znaczenie ma tutaj przyswajalność tego pierwiastka. Przyswajalność najprościej mówiąc, decyduje o tym, ile żelaza faktycznie otrzyma organizm po zjedzeniu danego produktu. Najlepiej przyswajalne żelazo to tzw. żelazo hemowe. Znajduje się w czerwonym mięsie, drobiu, rybach. Żelazo znajdujące się w produktach roślinnych, tzw. niehemowe przyswajane jest przez nasz organizm gorzej.

Jeśli dieta ciężarnej nie jest wystarczająca do zapewnienia odpowiedniej ilości żelaza, wówczas koniecznym jest dodatkowa suplementacja tym pierwiastkiem.

Z uwagi na badania, które pokazują, że niedokrwistość jest częstymi zjawiskiem wśród ciężarnych, zaleca się rutynową suplementację tym pierwiastkiem. Żelazo najlepiej przyjmować na czczo lub w przerwie między posiłkami. Wówczas wchłanianie najlepiej. Jeśli układ pokarmowy niezbyt dobrze toleruje taki sposób suplementacji, żelazo można przyjmować z posiłkiem. Pod uwagę trzeba brak jednak to, że ilość wchłaniane żelaza będzie wówczas mniejsza.

Nadmiar żelaza w ciąży

Brak odpowiedniej ilości żelaza, to bardzo niepożądana sytuacja w czasie ciąży. Podobnie nadmiar żelaza. Stad jego suplementacja powinna być zawsze skonsultowana z lekarzem, który przyjrzy się wynikom krwi danej kobiety. Istnieją bowiem badania wskazujące na związek pomiędzy zbyt dużym stężeniem żelaza a niską masą urodzeniową dziecka. Do tego nadmiar żelaza może jest źródłem wolnych rodników zwiększających szanse na wystąpienie wad wrodzonych u płodu. Nadmiar żelaza utrudnia również wchłanianie niektórych pierwiastków, w tym cynku i miedzi.

Share: